Om ossKarriere

På lag med lokalsamfunnet

På lag med lokalsamfunnet

Reitan Retail er tett på kunden – noe som innebærer at kjøpmannen selv eier og styrer mest mulig. Thomas Berthelsen (35) har skapt en suksessbutikk som både kundene, lokalsamfunnet og medarbeiderne elsker.

– Helt siden jeg var barn har jeg visst at jeg ville være selvstendig, og at jeg ville jobbe med noe som hadde med handel og mennesker å gjøre, forteller Thomas Berthelsen.

Oppfyller drømmen hos REMA 1000

At han hadde kursen staket ut så tidlig, gjorde at han ikke var vond å be da han som 15-åring ble tilbudt jobb i sin lokale REMA 1000-butikk. Og han fant raskt ut at det var et blivende sted.

– Jeg ble fanget av hele kulturen og selvstendigheten, som passet perfekt med drømmen jeg hadde. Siden har jeg blitt værende, smiler 35-åringen fra Fyn i Danmark.

Etter ett år på handelsskolen, tre år i lære og videreutdanning på REMA 1000s talentprogram, nådde han i 2009 målet om å bli kjøpmann. Da var han bare 23 år.

– Det var mye ansvar og læring – men akkurat det jeg hadde drømt om, og en utrolig bra start på det hele.

Møter kunden med mangfold

Reitan Retail ønsker gjennom sine ulike merkevarer og utsalgssteder å skape de beste kundeopplevelsene i folks hverdag. Målet er å være tett på kunden og godt synlig i lokalsamfunnet. Det innebærer at flest mulig beslutninger tas av de lokale kjøpmennene, som kjenner kundene sine best.

For fire år siden overtok Thomas drømmebutikken: REMA 1000 Marienlund i Odense.

Her leder han 65 medarbeidere som sammen skal kapre kunder i et populært område med sterk konkurranse. Da er det avgjørende at de trives på jobb.

– Vi spiller sammen som et lag med ulike spillere. Jeg legger vekt på å rekruttere mennesker med ulik kompetanse og bakgrunn, og vi snakker mye om at vi er forskjellige. Vi skal gi hverandre plass, være ærlige, spille hverandre gode og lære av hverandre. Og så legger vi stor vekt på å ha det gøy – vi skal både le og gråte sammen. Alt dette gir en fellesskapsfølelse, forteller den engasjerte kjøpmannen.

At medarbeiderne har ulik bakgrunn, er også en stor fordel når de møter en sammensatt kundegruppe, påpeker han.

– Kundene våre er ulike mennesker i alle aldre, og har egentlig en ideell demografisk sammensetning. Vi har mange barnefamilier, single, eldre og unge. At vi har alle befolkningsgrupper representert i butikken, vil vi også at skal gjenspeiles i medarbeiderne. Da tror jeg vi får en enda bedre dialog med kunden.

På lag med lokalsamfunnet

Thomas brenner også for å være en sterk medspiller i lokalsamfunnet. Derfor sponser de gjerne ulike lag og foreninger, med vekt på barn og unge.

– For oss er det viktig å støtte de nære tiltakene som gir en verdi for de lokale innbyggerne. Det er grunnen til at vi for eksempel sponser den lokale fotballskolen. Og da en lokal barnehage samlet inn penger til elektriske transportsykler, hadde vi gleden av å støtte dem – noe som gjorde at barna kom seg ut på tur under lockdown, forteller han.

Prisbelønt butikkutvalg

For at kundene skal velge nettopp dem, må de hele tiden strekke seg for å bli bedre. I en variert kundegruppe er et stort vareutvalg avgjørende. For å skille seg ut blant kresne forbrukere har de valgt å satse særlig på ferskvare, frukt og grønt. Det har blitt lagt merke til:

Som eneste dagligvarebutikk i Danmark har de vunnet begge de prestisjefylte bransjeprisene til organisasjonen Landbrug og Fødevare: «Danmarks beste frukt og grønt» i 2018 og «Danmarks beste meieriavdeling» i 2021. I 2019 fikk de dessuten utmerkelsen «Årets butik Region Fyn».

At medarbeiderne føler frihet og eierskap til jobben sin, er en viktig suksessfaktor, tror Berthelsen.

– Det ligger i kulturen vår at vi hele tiden forsøker å forbedre oss. Står vi stille, løper kunden fra oss.

Eventyrlig vekst

Butikkens Facebook-side gnistrer av engasjement – både for kundene, medarbeiderne, gode råvarer, bugnende butikkhyller, bærekraft og uslåelige tilbud. Og kundene belønner dem med hjertelige tilbakemeldinger og ved å komme tilbake. Etter at Thomas overtok butikken i Marienlund har omsetningen vært stigende.

Reitan Retails REMA 1000 skiller seg fra andre dagligvarekjeder ved at kjøpmennene er franchisetakere. Det innebærer en stor frihet til selv å forme butikkdriften – basert på egen kreativitet, skaperlyst og lokalkunnskap – så lenge man følger selskapets konsept og filosofi. Franchisegiverens viktigste oppgave er på sin side å spille franchisetakerne gode. Det er en modell som passer perfekt for en selvstendig lagspiller som Thomas.

– Det er fantastisk å være en del av REMA 1000-familien, med en så solid kultur for å dra i samme retning. Vi har et sterkt fellesskap med en stor vilje til å lykkes, og hvor menneskene er i fokus. Selvstendigheten og oppbakkingen fra hele konsernet er helt klart den største fordelen for meg som kjøpmann, fastslår han.

Vil du bli franchisetaker?

Del artikkel