Miljø, helse, mennesker, verdikjede i Reitan Retails første helhetlige ansvarsrapport

Reitan Retail presenterer sin første helhetlige ansvarsrapport, som rapporterer på fire prioriterte områder der virksomheten har størst negativ påvirkning og størst mulighet til å påvirke positivt: Miljø, helse, mennesker og verdikjede. Dette er de prioriterte områende i selskapets bærekraftstrategi.

– Vi har et betydelig fotavtrykk og dermed et betydelig ansvar. Jeg er stolt over å kunne presentere vår første helhetlige ansvarsrapport, som illustrerer et fantastisk arbeid og genuint engasjementet i hele selskapet, sier Ole Robert Reitan, CEO i Reitan Retail.

– Vi prioriterer de områdene der vi har størst mulighet til å faktisk påvirke og gjøre en positiv forskjell – for kunden og for verden. Vårt ansvarsarbeid er i tråd med våre verdigrunnlag og gjennomsyrer alt vi gjør, sier han.

Rapporten er fundamentert i Reitan Retails bærekraftstrategi, utarbeidet i dialog med leverandører, kunder, franchisetakere, interesseorganisasjoner, eiere, ledere og et utvalg ansatte.

Gjennom de fire fokusområdene, har Reitan Retails fire forretningsområder – REMA 1000 Norge, REMA 1000 Danmark, Reitan Convenience og Uno-X Mobility – samlet seg rundt konkrete mål. Disse innebærer reduksjon i klimautslipp, økt salg av sunnere produkter, likestilling i ledelse og blant franchisetakere, samt åpenhet og ansvarlighet i hele verdikjeden.

Se link til årsrapporten for mer informasjon om arbeidet som er gjort.

– Med 43 500 mennesker og 1,9 millioner transaksjoner hver dag, har vi en fantastisk mulighet til å gjøre det lettere for kunden å ta sunne og bærekraftige valg, samtidig som vi bidrar til en mer bærekraftig fremtid. Vi er godt i gang, men vi skal gjøre enda mer, sier Reitan.

Reitan Retail har virksomhet innen dagligvare, convenience og mobilitet i syv land, med 3 800 stasjoner og utsalgssteder i Norden og Baltikum.